fbpx

Podstawy chatbota. Czy masz pewność, że rozmawiasz z człowiekiem?

9 października 2018

Choć wzmianki o chatbotach pojawiały się już w latach 70. ubiegłego wieku, dopiero teraz zyskują na popularności. Czy wiesz, czym są chatboty, w jaki sposób działają i jak możesz wykorzystać je we własnym biznesie?

Czym jest chatbot?

Według ankiety przeprowadzonej przez Drift w 2018 roku, niemal co siódmy respondent rozmawiał z chatbotem powiązanym z konkretnym biznesem w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Boty stale zyskują na popularności przede wszystkim ze względu na krótki czas reakcji i możliwość szybkiego uzyskania odpowiedzi. Co ciekawe, z chatbotów korzystają nie tylko tzw. millenialsi, ale również inne, starsze pokolenia.

Czym tak właściwie są chatboty? Chatbot to usługa lub program bazujący na sztucznej inteligencji. Często wykorzystuje również uczenie maszynowe (machine learning), dzięki któremu bot uczy się nowych zachowań i informacji.

Usługa ta umożliwia zatem konwersację pomiędzy użytkownikiem i botem. Możesz zapytać go o pogodę lub skorzystać z jego pomocy następnym razem, gdy będziesz zapisywać się do fryzjera.

Chatbot może być zaimplementowany na stronie www, w oddzielnej aplikacji mobilnej czy w najpopularniejszych komunikatorach, jak WhatsApp czy Messenger.

Jak działa chatbot?

Każdy użytkownik internetu przynajmniej raz spotkał się z jedną z poniższych trudności:

  • strony są skomplikowane w nawigacji
  • trudności w uzyskaniu odpowiedzi na proste pytania
  • ciężko odnaleźć podstawowe informacje o firmie
  • strony są niedostosowane do urządzeń mobilnych

Chatboty rozwiązują wszystkie te problemy. Użytkownikom zależy głównie na szybkim odnalezieniu interesujących ich informacji. Chatbot jest zatem tak skonstruowany, aby maksymalnie skrócić ścieżkę zadawania pytań i odpowiadania. Dzięki temu użytkownik oszczędza czas i niemal natychmiast otrzymuje konkretne odpowiedzi.

Wyróżnia się dwa rodzaje chatbotów:

  1. NLP (natural language processing) – użytkownik sam formułuje pytania/odpowiedzi, a bot na podstawie słów/sformułowań kluczowych uczestniczy w rozmowie,
  2. ograniczone konkretnymi scenariuszami – użytkownik wybiera spośród predefiniowanych odpowiedzi i pytań i w ten sposób rozmawia z botem.

To, jaki rodzaj chatbota wybierzesz, zależy od najczęściej zadawanych przez klientów pytań oraz charakteru twojego biznesu. Jeśli w ramach chatbota chcesz dać możliwość umówienia się na wizytę lub wyszukania konkretnego produktu w sklepie, możesz zdecydować się na pierwszą wersję. Jeśli pytania powtarzają się, możesz zunifikować odpowiedzi i stworzyć chatbota na podstawie wcześniej przygotowanych podpowiedzi.

Jak może pomóc w biznesie?

Chatbota można nazwać wirtualnym asystentem, który w krótkim czasie i bez twojej bezpośredniej ingerencji obsłuży klientów, zaplanuje im wizytę, przeprowadzi przez ścieżkę zakupu produktów lub poda odpowiedź na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące działalności twojej firmy.

Nie ma znaczenia, czy prowadzisz małą czy większą firmę. Chatbot skraca czas reakcji na zapytania klientów do kilku sekund i uwalnia pracowników z wykonywania powtarzalnych czynności, które mogą zostać zautomatyzowane. Efekt? Redukcja kosztów i możliwość asygnowania zespołu do bardziej wymagających zadań.

Zastanawiasz się nad chatbotem, który wesprze twój biznes? Zobacz, jak możemy ci pomóc. Skontaktuj się z nami przez stronę lub na fanpage’u. Pozwól, aby chatbot przejął część twoich codziennych obowiązków.

 

LinkedIn